Home » Bovenbouw » Kunstgeschiedenis » Romeinen » Schilderkunst (en Mozaïek)

Naturalisme, poging om realistische herkenbare wereld te schilderen
Villa’s en paleizen rijk versierd. Alle wanden (vaak in panelen onderverdeeld) vol geschilderd, mythologische taferelen of
alledaagse leven.


Vooral voorbeelden in Pompei / Herculaneum, maar ook in Rome zijn er bij opgravingen bijzonder mooie schilderingen aangetroffen!  Buiten de wandschilderingen in en om Pompei, en op plaatsen in en om Rome zijn er nauwelijks schilderingen overgebleven uit deze periode.


Gebruik Trompe L’oeil; bedriegen van het oog. Perspectivische voortzetting van de ruimte op de muur, versterkt de ruimtelijkheid.
Veel schilderingen in Frescotechniek: Schilderen op natte kalk. (Fresco = vers) Pigment vormt een verbinding met kalk.
voordeel: Pigment wordt een met de ondergrond; erg duurzaam, Frisse heldere kleuren, Geen bindmiddel nodig, pigment
en water direct op de kalk

Nadeel:Droogt snel (1 dag), corrigeren dan niet meer mogelijk. Moet in een keer goed geschilderd worden. Moeilijk overzicht bij grote oppervlaktes, je werkt in kleine stukken (giornata), Resultaat is niet ‘portable’.


Romeinen waren ook meesters in de mozaïek-kunst. Door middel van kleine steentjes in veel verschillende tonen heel precies in te metselen werden waanzinnig gedetailleerde afbeeldingen gemaakt. Vaak vloeren, soms op wanden.

 

In de figuratie (Zowel in Mozaïek als de 2e t/m 4e schilderstijl) tonen de schilders een buitengewoon talent voor het waanzinnig realistisch en ruimtelijk weergeven van hun voorstellingen.


Er wordt zelfs gebruik gemaakt van min of meer kloppend centraal-perspectief, Super-ruimtelijke, gedetailleerde plastische
voorwerpen (villa dei Mysterii!!), ruimtelijke landschappen met atmosferisch perspectief (villa van Livia!)


Schilders tonen in hun schilderingen dat ze de wereld om hun heen goed observeerden en bestudeerden om een zo ‘levend’ mogelijk beeld te maken

 

De Duitse archeoloog August Mau heeft in de 19e eeuw een systeem van indelen van schilderkunst bedacht op basis van opgravingen in Pompei. (Dus de Romeinen zelf gebruikten deze termen en indeling absoluut niet!) Hij bedacht dat er een opeenvolging van stijlen heeft bestaan in de schilderkunst en heeft bij iedere stijl specifieke kenmerken geformuleerd.

Klik hieronder voor specifieke informatie over de onderverdeling in vier verschillende stijlen:

Eerste stijl

Tweede stijl

Derde stijl

Vierde stijl